سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فسانیوز - سایت خبری و اطلاع رسانی

فرازهایی از دعای امام سجاد (ع) در روز عید فطر

فرازهایی از دعای امام سجاد (ع) در روز عید فطر

منبع:خبرگزاری جمهوری اسلامی

تهران - امام سجاد (ع) هنگام مناجات با پروردگار در روز عید فطر فرمودند: باب رحمت تو برای تمام درخواست کنندگان باز، و عطایت برای گدایان رایگان، و فریادرسی تو به فریادخواهان نزدیک است.

حضرت زین العابدین (ع) در دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه معروف به "دعای آن حضرت در روز عید فطر و جمعه" فرمودند: هر بزرگی در پیشگاهت کوچک است، و هر شریفی در جنب شرفت پست است، آنان که به ‏غیر حضرتت روآورده‏اند نومید شدند، و آنان که جز وجود تو خواسته‏اند به خسران نشستند، و آنان که به درگاه غیر تو شدند به تباهی رسیدند، و جز آنان که فضل تو را طالب شدند تهیدست ماندند.

در رحمتت برای تمام خواهندگان باز، و عطایت برای گدایان رایگان، و فریادرسی ات به فریادخواهان نزدیک است.

آرزومندان از تو نومید نمی‏شوند، و درخواست کنندگان از عطایت محروم نمی‏شوند، و مستغفران از عذاب تو تیره‏بخت نمی‏گردند.

سفره روزی ات برای عاصیان پهن است، و بردباری ات شامل دشمنانت نیز می‏شود، عادتت احسان به بدکاران است، و سنتت رحمت بر تجاوزکاران، تا جایی‏که مدارای ات اینان را از بازگشت به تو غافل نموده، و مهلت دادنت ایشان را از خودداری از گناه بازداشته است، حال آنکه تنها تو با آنان بردباری کرده‏ای تا به فرمانت بازآیند، و از آن رو به آنان مهلت داده‏ای که اطمینان به دوام سلطنتت داری.

پس آن‏که اهل سعادت بود فرجام کارش را به سعادت بردی، و هر که تیره‏بخت بود به تیره‏بختی‏اش واگذاشتی. همه سر به فرمان حکم حضرتت خواهند داشت و بازگشت کارشان به‏سوی فرمان تو خواهد بود،

پادشاهی ات با مهلت طولانی که به آنان می‏دهی سستی نپذیرد، و از تاخیر محاکمه ایشان برهان و حجتت ازمیان نرود.

حجتت استوار و پابرجاست و باطل نگردد، و سلطنت ثابت است؛ آن‏سان که زوال نپذیرد. پس وای بر آن که از تو روی برتابد، و نومیدی ذلت‏بار از آن کسی است که ازتو نومید گشته است.

بدترین تیره‏بختی‏ها برای کسی است که به تو مغرور شده، چه عذاب‏های دردناکی که خواهد چشید! و چه اندازه سرگردانی طولانی در عذابت خواهد داشت و آرزوی گشایش از این کس چه دور است! و نومیدی او برای سهولت خروج از عذابت بسیار!

تمام اینها براساس عدل در قضای غیرجائرانه تو، و از سر انصاف در حکم غیرظالمانه توست. چرا که پی در پی اتمام حجت نمودی، و آنچه سزاوار اندرز و ارشاد بود بیان داشتی، و تهدیدت را اعلام فرمودی، و با لطف و محبت ترغیب به حقایق نمودی، و برای بیداری مردم مثل ها آوردی، و به آنان مهلت طولانی دادی، و کیفر را به تاخیر انداختی؛ در صورتی که بر شتاب در عذاب توانا بودی، و مدارا نمودی در حالی که قدرت بر عجله داشتی.

مدارای ات از روی ناتوانی، و مهلت دادنت از باب سستی، و خودداری ات از باب غفلت، و به ‏تاخیر انداختنت از روی‏مدارا و سازش نبوده، بلکه به این خاطر است که حجتت‏رساتر، و بزرگواری ات کاملتر، و احسانت فراگیرتر، و نعمتت تمامتر باشد. تمام اینها بوده و هست و خواهد بود، و حجت تو برتر از آن است که به ‏طور کامل وصف شود و برزگی تو والاتر از آن است که کسی به کنهش برسد و نعمتت بیش از آن است که همه‏اش به ‏شماره درآید، و احسانت بیش از آن است که کسی کمترین آن را شکر آرد.

اکنون نبودن زبان سخن مرا از ادامه سپاست ناتوان ساخته، و زبان تمجیدم از کار افتاده، و نهایت قدرتم آن است که به درماندگی اقرار کنم نه از سر رغبت به‏کوتاهی در ستایش تو -ای پروردگار من بلکه از باب ناتوانی.

اینک منم که به‏در گاهت روی آورده‏ام و از حضرتت توقع پذیرایی نیک دارم، پس بر محمد و آلش درود فرست، و رازم را بشنو، و دعایم را مستجاب کن، و روزم را به ناامیدی و تهیدستی به شب مرسان، و در دریوزگی ام دست رد به سینه‏ام مزن، و رفتنم را از پیشگاهت، و بازگشتم را به حضرتت گرامی‏دار، زیرا در آنچه بخواهی دچار مضیقه نمی‏شوی، و در برابر خواسته‏ها ناتوان نمی‏باشی و بر هر چیزی قدرت داری، و هیچ حول و قوه‏ای جز به دست خدای بزرگ نیست.