سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فسانیوز - سایت خبری و اطلاع رسانی

آخرین واقعه نجومی دهه 80 امشب اتفاق میافتد

هنگاه غروب خورشید به آسمان شرق نگاه کنید

آخرین واقعه نجومی دهه 80 امشب اتفاق می‌افتد

منبع:خبرگزاری برنا

اگر مردم هنگام غروب خورشید به آسمان شرق نگاه کنند، طلوع بزرگ‌ترین ماه بدر در حدود 20 سال اخیر را خواهند دید.
باشگاه جوانی برنا/ "مسعود عتیقی" رییس انجمن نجوم آماتوری ایران واقعه امشب و طلوع بزرگ‌ترین ماه بدر می‌گوید: ماه همسایه زمین است که یک دوره هلالی را نسبت به زمین طی می‌کند و به عبارتی از یک ماه بدر یا کامل تا بدر بعدی، 5/29 شبانه‌روز به درازا می‌کشد. ماه بدر با توجه به این‌:ه قرص کامل ماه دیده می‌شود، هنگامی که در زمان طلوع قرار دارد، می‌توانیم آن را با کوه، درخت و ساختمان‌ها مقایسه‌اش کنیم، به همین خاطر معمول این‌گونه است که وقتی ماه بدر را در حال طلوع می بینیم، خیلی آن را بزرگ‌تر از اندازه معمولش می‌بینیم.
وی می‌افزاید: اما همیشه خطای دید نیست که ماه بدر را بزرگ‌تر می‌بینیم، گاهی اوقات با توجه به این‌که مدار ماه بیضی است و این مدار نوعی اوج دارد که اگر در کمترین فاصله از زمین قرار بگیرد و اگر بدر باشد، بزرگ‌تر خواهد شد (کمترین فاصله ماه با زمین که 356 هزار کیلومتر و بیشترین فاصله ماه با زمین 406 هزار کیلومتر است).

عتیقی با اشاره به این‌که آخرین باری که ماه به این اندازه دیده شد، در سال 1993 میلادی بوده، بیان می‌کند: امشب که در ماه کامل ربیع‌الثانی 1432 قرار داریم، ماه بدری که 14 درصد بزرگ‌تر و 30 درصد درخشان‌تر از بدرهای قبل است، مشاهده خواهیم کرد. دلیل این امر نیز این است که در کمترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد و ماه در عین حال وضعیت بدر را دارد و می‌توانیم استناد کنیم که بزرگ‌ترین ماه بدر سال و آخرین واقعه نجومی در دهه 80 را امشب شاهد خواهیم بود.

رییس انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان این‌که این ماه بدر برای عموم مردم و بدون ابزار و تلسکوپ قابل رصد است، می‌گوید: اگر مردم هنگام غروب خورشید به آسمان شرق نگاه کنند، طلوع بزرگ‌ترین ماه بدر در حدود 20 سال اخیر را خواهند دید.


آغاز تخلیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا

با افزایش احتمال سرنگونی رژیم‌آل‌خلیفه صورت گرفت؛
آغاز تخلیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین
منبع:شبکه ایران
با افزایش احتمال سرنگونی رژیم‌آل‌خلیفه، یک پایگاه خبری از آغاز تخلیه تاسیسات نظامی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین خبر داد.ادامه خبر.....

وقتی ماهی قرمز سوژه میشود

ناگفته‌هایی درباره مهمانان قرمز عید؛
وقتی ماهی قرمز سوژه می‌شود
منبع:شبکه ایران
چه کسی فکر می‌کرد که روزی ماهی‌های قرمز سفره هفت‌سین هم سوژه شود زیرا چند سالی است که برخی از کارشناسان، آلودگی حوضچه‌های ماهی‌های قرمز را بهانه کرده‌ و در خصوص بیماری‌زابودن آن هشدار داده‌اند.

مخالفت مردم تونس با دیدار کلینتون

مخالفت مردم تونس با دیدار کلینتون و رئیس جمهور این کشور

منبع:خبرگزاری برنا

رئیس جمهور موقت تونس در حالی با وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد که صدها نفر از مردم در اعتراض به سفر کلیینون به این کشور تجمع کرده بودند.ادامه خبر.....


احضار سفیر عربستان در تهران به وزارت خارجه

در واکنش به دخالت نظامی عربستان در بحرین صورت گرفت؛
احضار سفیر عربستان در تهران به وزارت خارجه
منبع:خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس: در واکنش به دخالت نظامی نیروهای ارتش عربستان سعودی در بحرین، سفیر عربستان در تهران پیش از ظهر امروز (‌سه شنبه) به وزارت امور خارجه احضار شد.ادامه خبر.....

 

بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از خیزش های منطقه

257 نماینده مجلس:
دخالت عمال عربستان در بحرین عواقب خطرناکی برای "آْل سعود " ‌دارد
منبع:خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس: 257 نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت قاطع ‌از خیزش‌های منطقه و انقلاب‌ کشورهای لیبی، بحرین و یمن،‌ اعلام کردند: دخالت عمال عربستان سعودی در بحرین عواقب خطرناکی برای حاکمیت نامشروع رژیم سعودی خواهد داشت.ادامه خبر.....


تاکید احمدی نژاد و مدودف بر راه اندازی نیروگاه بوشهر

تاکید احمدی نژاد و مدودف بر راه اندازی نیروگاه بوشهر در موعد مقرر
منبع:خبرگزاری جمهوری اسلامی
تهران - روسای جمهور ایران و روسیه با اشاره به اهمیت و ضرورت گسترش روابط دو جانبه و چند جانبه دو کشور بر راه اندازی نیروگاه بوشهر در زمان پیش بینی شده، تاکید کردند. ادامه خبر.....

زمین 10سانتیمتر جابجا شد

اشتباه انگلیسیها در اعلام رقم تغییر محورزمین:
زمین 10سانتیمتر جابجا شد
منبع:رجانیوز

 

 سایتهای انگلیسی اعلام کردند که زلزله ژاپن محور زمین را 10 اینچ (25 سانتیمتر) تغییر داده است در حالی که آنتونیو پیرسانتی سرپرست تیم تحقیقاتی موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان شناسی ایتالیا از این اشتباه پرده برداشت و تاکید کرد این جابجایی 10 سانتیمتر بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان شناسی ایتالیا به سرپرسی "آنتونیو پیرسانتی" روز 11 مارس ساعاتی پس از وقوع زلزله 8.9 ریشتری ژاپن اعلام کردند که در اثر این زمین لرزه محور زمین حدود 10 سانتیمتر جابجا شده است.
 
خبرگزاری مهر نیز با استناد به سایتهای ایتالیایی چون "لارپوبلیکا"، "آنسا" و "کورییره دلا سرا" 10 سانتیمتر را به عنوان رقم جابجایی محور زمین اعلام کرد.
 
این در حالی است که برخی سایتهای انگلیسی از جمله "تلگراف"، "میرور" و "دیلی میل" به اشتباه این رقم را معادل 10 اینچ (25 سانتیمتر) اعلام کردند. هرچند برخی دیگر از سایتها از جمله International Business Times AU و "ولز آنلاین" با استناد به همین تحقیقات از رقم 4 اینچ (10 سانتیمتر) استفاده کردند.
 
برخی از سایتهای آمریکایی از جمله "نیویورک تایمز" و "شیکاگو تریبون" نیز با استناد به نتایج تحقیقات دیگری که در لابراتوار  Jet Propulsion ناسا انجام شده است جابجایی محور زمین را حدود 6.5 اینچ (حدود 16 سانتیمتر) اعلام کردند.
 
به دنبال اشتباهی که سایتهای انگلیسی در استفاده از واحد اندازه گیری "اینچ" به جای "سانتیمتر" به وجود آوردند، خبرنگار مهر در تماسی با سرپرست تیم تحقیقاتی جویای حقیقت موضوع شد.  
 
پیرسانتی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر عدد 10 سانتیمتر را تایید و خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات این موسسه جابجایی محور زمین را 10 سانتیمتر و نتایج تحقیقات ناسا این رقم را 16 سانتیمتر نشان می دهد اما عدد 25 سانتیمتر در اثر اشتباه تغییر واحدها به وجود آمده است.