سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فسانیوز - سایت خبری و اطلاع رسانی

آخرین واقعه نجومی دهه 80 امشب اتفاق میافتد

هنگاه غروب خورشید به آسمان شرق نگاه کنید

آخرین واقعه نجومی دهه 80 امشب اتفاق می‌افتد

منبع:خبرگزاری برنا

اگر مردم هنگام غروب خورشید به آسمان شرق نگاه کنند، طلوع بزرگ‌ترین ماه بدر در حدود 20 سال اخیر را خواهند دید.
باشگاه جوانی برنا/ "مسعود عتیقی" رییس انجمن نجوم آماتوری ایران واقعه امشب و طلوع بزرگ‌ترین ماه بدر می‌گوید: ماه همسایه زمین است که یک دوره هلالی را نسبت به زمین طی می‌کند و به عبارتی از یک ماه بدر یا کامل تا بدر بعدی، 5/29 شبانه‌روز به درازا می‌کشد. ماه بدر با توجه به این‌:ه قرص کامل ماه دیده می‌شود، هنگامی که در زمان طلوع قرار دارد، می‌توانیم آن را با کوه، درخت و ساختمان‌ها مقایسه‌اش کنیم، به همین خاطر معمول این‌گونه است که وقتی ماه بدر را در حال طلوع می بینیم، خیلی آن را بزرگ‌تر از اندازه معمولش می‌بینیم.
وی می‌افزاید: اما همیشه خطای دید نیست که ماه بدر را بزرگ‌تر می‌بینیم، گاهی اوقات با توجه به این‌که مدار ماه بیضی است و این مدار نوعی اوج دارد که اگر در کمترین فاصله از زمین قرار بگیرد و اگر بدر باشد، بزرگ‌تر خواهد شد (کمترین فاصله ماه با زمین که 356 هزار کیلومتر و بیشترین فاصله ماه با زمین 406 هزار کیلومتر است).

عتیقی با اشاره به این‌که آخرین باری که ماه به این اندازه دیده شد، در سال 1993 میلادی بوده، بیان می‌کند: امشب که در ماه کامل ربیع‌الثانی 1432 قرار داریم، ماه بدری که 14 درصد بزرگ‌تر و 30 درصد درخشان‌تر از بدرهای قبل است، مشاهده خواهیم کرد. دلیل این امر نیز این است که در کمترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد و ماه در عین حال وضعیت بدر را دارد و می‌توانیم استناد کنیم که بزرگ‌ترین ماه بدر سال و آخرین واقعه نجومی در دهه 80 را امشب شاهد خواهیم بود.

رییس انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان این‌که این ماه بدر برای عموم مردم و بدون ابزار و تلسکوپ قابل رصد است، می‌گوید: اگر مردم هنگام غروب خورشید به آسمان شرق نگاه کنند، طلوع بزرگ‌ترین ماه بدر در حدود 20 سال اخیر را خواهند دید.