سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فسانیوز - سایت خبری و اطلاع رسانی

مرمت بخش هایی از مسجد تاریخی جامع فسا

مرمت بخش هایی از مسجد تاریخی جامع فسا درحال انجام است

منبع:خبرگزاری جمهوری اسلامی

شیراز- معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: هم اکنون مرمت بخش هایی از مسجد تاریخی جامع فسا که به دوره قاجاریه تعلق دارد، درحال انجام است.

به گزارش دریافتی ایرنا ، عبدالرضا نصیری افزود: با توجه به فرسودگی بخش هایی از بنا و لزوم اجرای عملیات مرمت و نیز ضرورت همگون کردن کف شبستان با استفاده از مصالح سنتی ، مرمت مسجد جامع فسا در سال جاری و ازمحل اعتبارات سال 89 در دستورکار این معاونت قرار گرفت .

وی بیان کرد: برهمین اساس اجرای کف سازی و کف فرش شبستان با استفاده از مصالح سنتی ،اجرای سنگ های ازاره شبستان مسجد، تعمیرات آجری در بخش زیرین کار و اندود خاک و گچ سنتی به صورت تراش در بدنه و سطوح قائمه و طاق و تویزه ها بااختصاص اعتباری حدود 560 میلیون ریال هم اکنون دردست اجراست و با 70 درصد پیشرفت فیزیکی رو به پایان است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس، این اثر در بافت مرکزی شهرستان فسا واقع شده است و ورودی مسجد از ضلع شرقی و در نمای بیرونی این ضلع، کاشی‌های رنگی با آیات قرآنی و همچنین نقوش هندسی به چشم می‌خورد و پس از در ورودی وارد فضایی مستطیل شکل می‌شویم که پوشش سقف آن به صورت عرقچین و نمای داخلی این فضا با آجر نماکاری شده است و در طرفین این فضا هر کدام دو اتاق دارای طاق تویزه است. بدنه اصلی این مسجد با کاه‌گل اندود شده که اخیرا نیز گچ‌کاری و رنگ‌آمیزی شده است.

کف‌فرش این اتاق‌ها با کاشی فرش شده است ودر بدنه اتاق‌ها نیز طاق‌نماهایی به کار رفته است و هر اتاق نیز دری فلزی به طرف حیاط مسجد دارد و حیاط مسجد به صورت مربع‌شکل و کف این حیاط با کاشی کف‌ فرش شده است و در وسط حیاط یک حوض مستطیل شکل وجود دارد که حوض اصلی مسجد نیز در این قسمت بوده است.

ضلع جنوبی این بنا دارای هشت حجره وبا آجر تزئین شده است وفرم معماری شبستان اصلی مسجدنیز به صورت مربع‌شکل و دارای 9 جرز(ستون) است که پوشش سقف بر روی این جرزها(ستون‌ها) اجرا شده است. در بدنه ضلع جنوبی شبستان چهار حجره با پوشش سقف طاق مانند وجود دارد که در هر یک از حجره‌ها طاقچه‌ای به ابعاد 1×1 متر تعبیه شده است.

انتهای این ضلع کتیبه‌ای سنگی در بدنه دیوار به صورت محراب وجود دارد که دور تا دور آن را آیات قرآنی به صورت حجاری دربر گرفته است.

در ضلع غربی شبستان، محرابی وجود دارد که با سنگ‌های مرمر تزئین شده و قسمت فوقانی آن مزین به کاشی‌های رنگی و نقوش اسلیمی و آیات قرآنی است.

در قسمت شمالی شبستان پوشش سقف به صورت عرق‌چین است و مصالح به کار رفته در این شبستان آجر و سنگ با ملاط گچ است و در قسمت فوقانی این شبستان طاقچه‌هایی تعبیه شده که برای قرار گرفتن وسایل روشنایی در مسجد است.

در بدنه جرزها نیز به وسیله گچ شبه طاقچه‌هایی به چشم می‌خورد که به منظور نگهداری کتب مقدس و مهرهای نماز احداث شده است و بدنه شبستان با گچ اندود و روی آن نقاشی شده است وهمچنین تزئینات به کار رفته در این بنا گچ‌بری، نقاشی‌های سقفی و آیینه‌کاری است.

این بنای تاریخی با شماره ثبتی 21889 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.ک/1