سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فسانیوز - سایت خبری و اطلاع رسانی

جاذبه های گردشگری شهرستان فسا

 جاذبه های گردشگری شهرستان فسا

منبع:پورتال استان فارس(تحت نظارت استانداری)  

شهرستان فسا علاوه بر دارا بودن جاذبه های تاریخی و فرهنگی از جاذبه های طبیعی مورد اقبال افراد بومی و غیر بومی نیز برخوردار است که از مهمــترین جاذبه های گردشگری فسا در سطح محلــی و منطقــه ای می توان به نقاط زیر اشاره نمود : ـ گردشگاه میان جنگل در مسیر جاده فسا به شیرازو به مسافت 50 کیلو متری شمال غربی شهر فسا واقع است و به دلیل آنکه از درختان جنگلی مانند بنه ، بادام وحشی و گیاهان بوته ای پوشیده شده  و در مسیر یکی از جاده های اصلی کشور قرار گرفته ، می تواند از توانمندیهای گردشگری ، جاذبه ی مذهبی ، گذران اوقات فراغت و ورزشهای کوهسانی در آن استفاده نمود . ـ گردشگاه چهل چشمه و خنب آتشکده واقع در 22 کیلومتری شمال فسا با کارکرد گردشگری (جاذبة طبیعی ) ، ورزشهای کوهستانی ، ورزشهای آبی ، پرورش ماهی و به عنوان یک زیست بوم آبی بـِکر  و… می توان از آن بهره برداری نمود . ـ منطقة جنگلی بهشت فسا « بهشت کوثر» این مکان در بخش شیبکوه واقع و در دهه ی 1360 شمسی به عنوان پروژه ی آبخیز و آبخوان داری  با همـّت دکتر کوثر و همکارانش ایجاد شد . این جنگل چندین هکتاری از درختان اوکالیپتوس و سایر گونه های مقاوم به خشکی پوشیده و می تواندعلاوه بر استفاده علمی و تحقیقاتی از کارکرد گذران اوقات فراغت  مناسبی برخوردار باشد . بجز مناطق یاد شده می توان به مناطق کوهستانی فسا اشاره نمود که دارای مراکز گردشگری و گذران اوقات فراغت مناسب بوده و قابلیت توسعه در کارکردهای ورزشی و … را نیز دارا می باشند ، مانند پانعل ، غار گبری ، منطقة خرمن کوه ، ، تنگ مج ، کاروانسرای بارشلو ، و … در سطح و محدوده ی قانونی شهر فسا نیز فضاهای سبز متعددی وجود دارد که پذیرای اهالی این شهرستان در اوقات فراغت و مناسبتهای مختلف است، مانند : پارک آزادی و مرکز تفریحات آن ، مجموعه ی  تل کدیوری،  پارک شهر ، باغ ملّی ، باغ کدیوری ، پارک کودک و ...
غذاها و سوغات :
در شهرستان فسا غذاهـــای محـلّی به اسـامی یـَخْنی ( بر وزن یعنی ) با اقسام حبوبات و .... ، زیره و زعفرانی ، ته چین پلو ، شیر برنج ، و انواع خوراکهایی که از بادمجان به عمل می آید مانند : کباب بادمجان ، حلیم بادمجان ، کشک و بادمجان ، بادمجان روتاوه ، بادمجان زیربریزه ای و.... همچنین غذاهای ساده و بسیار معمولی و ارزان چون آب پیازک ، آب ماشکی ، آب شملیز ، کدو یتیمی (یتیمک) ، دو پیازه آلو ، ماست و اسفناج ، ماست و تــَـجـَنی و … . و نانـهایی که معمولی بود یا در درون خود انواع سبــزیها را به همراه داشت مانـنـد : نان اسفنـاجی، نان سیرمُوکی و ... که رفته رفته این غذاها از سبد غـذایی تمامـی خانواده ها حذف و غذاهــای نو ظهور جای آن را گرفته اند مهم‌ترین شیرینی های محلی فسا نان کنجدی ، نان فسایی (کـُماچ) ، کلوچه و مسقطی فسایی می باشد و علاوه بر اینها می توان به نانهای شیرینی که به طور محلّی در ایـّام عید پخته می شود و از نظر مزه و پخت به یوخه شباهت بسیار دارد،  اشاره نمود. این شیرینی ها را به همراه دست ساخته های هنرمندان  فسایی مانند گیوه ی مَلِکی ، قالی و قالیچه های عشایری ، حصیر و … عموم مسافران و اهالی فسا به سوغات می برند .
 بقاع متبرکه :
بنا بر مطالب مندرج در کتب تاریخ تشیع ، شهرستان فسا از مراکز تجمع شیعیان بشمار می رفته و در دوران امویان و عباسیان محلّی اَمن برای تعدادی از شیعیان بوده به همین دلیل شاهد بـُقاع و مـَشاهد زیادی در این شهرستان هستیم . از جمله بزرگان و نواده های ائمة اطهار( سلام ا.. علیهم) که جسد مطهرشان در فسا مدفون است می توان از این بزرگان نام برد : ـ امامزاده حسن از فرزندان امام موسی بن جعفر متوفی به سال 1030 ه.ق در فسا . ـ شاهزاده قاسم و شاهزاده ابراهیم از نوادگان عقیل برادر حضرت علی (ع) که به قولی حاکم فسا در عهد حجاج بوده و بدین لحاظ مردم به آنها شاهزاده گفته اند . ـ امامزاده اسماعیل از نوادگان امام جواد (ع )که حرم مطهر وی در 35 کیلو متری جاده فسا ـ شیراز واقع شده است.