سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فسانیوز - سایت خبری و اطلاع رسانی

معرفی شیراز

منبع:سایت صدا و سیمای فارس

شیراز مرکز استان فارس است و جمعیت آن در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 85، 1227331 نفر اعلام شده است.
جمعیت شهرستان شیراز نیز 1711186 نفر می باشد که از این تعداد 1324055 نفر در مناطق شهری و 386582 نفر نیز در مناطق روستایی سکونت دارند.
ویژگیهای تاریخی شهرستان شیراز

شیراز قلب تپنده فارس ، کهندژ فرهنگ ،‌ ادب و تمدن ایران زمین به دلیل موقعیت و اهمیت خود همواره دستخوش فراز و نشیب های گوناگون تاریخی و فرهنگی بوده است .
ظهور سلسله هخامنشی در فارس و انتخاب پاسارگاد به عنوان کانون اقتدار امپراتوری هخامنشی نقطه آغاز تمدن و رونق اجتماعی ـ فرهنگی این دیار محسوب می گردد . هرچند هجوم اسکندر مقدونی و ویرانی تخت جمشید طومار حکومت هخامنشیان را درهم نوردید و فارس ناباورانه آن رونق اولیه خود را باخت اما با ظهور پادشاهان ساسانی و مرکزیت یافتن فارس بار دیگر این دیار کهن روزهای از دست رفته را بازیافت و از آن پس همواره گام به گام با تاریخ پرفراز و نشیب ایران زمین حرکت نمود . تا سرانجام روزی این امانت گرانبها را به آیندگان بسپارد .
ورود دین مبین اسلام به خطه فارس خود پدید آورنده حوادث فرهنگی ـ سیاسی و تاریخی تازه ای گردید تا این دیار کهن به عنوان یکی از مهمترین مراکز علم و ادب و تمدن این سرزمین باقی بماند .
شیراز در طول تاریخ چه آن هنگام که زیر چکمه های متجاوزان و غارتگران برخود می لرزید و چه آن هنگام که آرامش و امنیت چهره مقاوم و اسطوره ای او را
می نواخت همواره مهد پرورش بزرگانی نامدار و بیادماندنی در عرصه علم و ادب بود . بزرگانی چون حافظ ، سعدی ، ملاصدرای شیرازی و … از مفاخر همیشه جاودان این مرز و بومند .