سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فسانیوز - سایت خبری و اطلاع رسانی

معرفی ارسنجان

منبع:سایت صدا و سیمای فارس

پیشینه تاریخی :
نام ارسنجان در کتب تاریخی متعددی همچون آثار العجم، بستان السیاحه و فارسنامه ناصری آمده است عده ای تاریخ بنای شهر را 2500 سال پیش از ظهور حضرت مسیح (ع) و برخی تاریخ احداث شهر را به دلیل وجود آثار باستانی متعدد به قبل از ظهور اسلامی منتسب می کنند. از این خطه شخصیتهای بسیاری در عرصه خوشنویسی، علوم دینی و عرفان نام آورانی برخاسته اند که به عنوان نمونه می توان از ملا علی عسکر ارسنجانی ، ملا محمد شفیع ارسنجانیف ملا محمد حسین ارسنجانی (کاتبان قرآن مجید) که کتابت آن را به عنوان قرآن جمهوری اسلامی انتخاب شده است و همچنین سید مرتضی ارسنجانی، آیت الله میرزا علی اکبر روح الایمان، آیت الله فقیه ارسنجانی نام برد.
نویسندگان زیادی از اهالی این شهرستان تالیفاتی داشته اند از جمله آیت الله سید محمد حسین ارسنجانی، حجت الاسلام ابراهیم کالانتری و حاج شیخ علی آقا محمودی .
شاعرانی از جمله الله یار خادمی، عبداله نبی زارع و دهها شاعر دیگر از شاعران شاخص این شهرستان می باشند.
زبان اصلی مردم این شهرستان فارسی است و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی ارسنجان در منطقه گمبان و عشایر جشنی چشمه شیرین، خان آباد و نجف آباد با لهجه ترکی و عربی تکلم میکنند.
شهر ارسنجان از پنج محله بنامهای: اسکندری، ابراهیمی، رحیمی، حسن شاهی و نعمت الهی تشکیل شده است.
عشایر منطقه از چهار طایفه و هر طایفه از چند تیره تشکیل شده اند.
1- طایفه جشنی 2- طایفه چهاراهی 3- طایفه بهارلو (ترک) 4- طایفه عرب غنی
بناهای تاریخی عبارتند از: ایوان قدمگاه از دوران هخامنشیان ، مدرسه سعدیه و مسجد جامع با قدمت بیش از 400 سال در ارسنجان – تل کاخ، غار ضحاک، تل تیموریان، قلاتخوار مربوط به دوره ساسانی و سد دختر چشمه گمبان.
جاذبه های طبیعی:
جنگلهای سرسبز طبیعی بناب، فیجان، خلیل بگ، تنگ شکن و چشمه سارها
با توجه به اینکه آب بناب از وسط جنگل با پوشش کانال در تمام فوصل سال جاری است مکان مناسبی جهت توسعه تفرجگاه می باشد.