سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فسانیوز - سایت خبری و اطلاع رسانی

معرفی سروستان

منبع:سایت صدا و سیمای فارس

پیشینه تاریخی:
سروستان نامی است سبز بر منطقه ای زیبا یادگاری از ایران کهن که در فرهنگ نامه های معتبر از آن به نام یکی از آهنگهای شورانگیز موسیقی قدیمی ایران یاد شده است.
این منطقه در گذشته سرزمینی سرسبز با باغات و درختان فراوان از جمله سرو که تعدادی از آنها هنوز در باغها و درختی کهنسال در مسجدی به همین نام (مسجد سرو)‌باقی مانده است. به گفته مورخان این منطقه روزگاری یکی از مناطق بزرگ و آباد فارس بوده و با توجه به آثار وابنیه باستانی برجای مانده از زمان ساسانیان حداقل قدمتش به آن دوران میرسد.
این سرزمین در دشتی به وسعت 2700 کیلو متر مربع در 80 کیلو متری جنوب شرقی شیراز گرفته است از شمال به خرامه ‌و کربال از شرق به شهرستان استهبان و فسا و از جنوب به شهرستان جهرم و از غرب به شیراز محدود میشود.
دریاچه نمک مهارلو با چشم اندازی زیبا و شگفت انگیز مسافرین این راه را محو خود می سازد و گردشگران را به سوی خود می کشاند.
منابع غنی نفتی و دریاچه نمک مهارلو از منابع بالقوه و بالفعل اقتصادی و تولیدات پسته و زیتون و خربزه مرغوب از محصولات باغی و کشاورزی این شهر به حساب می آید .
این شهر با قدمت تاریخی هزاران ساله یکی از قدیمی ترین شهرهای استان فارس به حساب می آید که بناهای تاریخی قبل و بعد از اسلام ازجمله قصرساسان متعلق به دوره ساسانیان موید این مطلب است . این سرزمین در زمان خویش فرزندان دانشمند و فرزانه ای از جمله شیخ یوسف ، شیخ محسن ، شیخ ابوالقاسم ، وملا محمدعلی سروستانی را پرورده است که آوازه شهرت علمی و معنوی آنها روزگاری در ایران درخشان بوده است .
سروستان دارای معادن و ذخایر مختلف بسیاری بخصوص ذخایر نفت سبز است که طبق اظهارات کارشناسان از بهترین نفت سبز جهان به شمار میرود
آثار تاریخی:
کاخ ساسان: کاخ ساسان در 9 کیلومتری جنوب غربی شهر سروستان در میان دشتی وسیع و درمسیر روستای نظرآباد قرار دارد.
بقعه شیخ یوسف سروستانی: این بقعه که تقریبا در مرکز شهر سروستان واقع شده است.
قلعه گبری، قلعه انگشت گبری، قلعه برزو نیز از دیگر آثار تاریخی این شهرستان است.