سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فسانیوز - سایت خبری و اطلاع رسانی

معرفی لارستان

منبع:سایت صدا و سیمای فارس

شهرستان لارستان: به مرکزیت لار

پیشینه تاریخچه:
در قدیم به منطقه وسیعی از جنوب ایران لارستان اطلاق می شده ‌است. بندر گمبرون(بندر عباس) ، بندر لنگه و بستک ، لامرد، مهر ، عسلویه ، شهرستان کنگان و گزدان جزو ایالت لارستان به مرکزیت لار بوده‌ است.
زلزله‌های فراوان لار را ویران کرده ‌است که از??? سال پیش تاکنون در تاریخ ثبت شده‌است. تقریبا هر ??سال یا ?? سال یک بار لار ویران شده‌است. زلزله قبلی در حدود 42 سال پیش رخ داده است.
لارستان در عصر صفویه به دلیل واقع شدن در جاده تجارتی اصفهان به خلیج فارس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده‌است. عصر قاجاریه را در لار می‌توان آرامش قبل از طوفان نامید. با مرگ فتحعلیخان حاکم قدرتمند منطقه، خلاء قدرت سیاسی در لارستان نمایان شد و در نهایت منجر به دعوت از آیت الله سید عبدالحسین لاری به لار و آغاز نهضت مشروطیت گردید.
منطقه? لارستان آکنده از زنجیره کوههای موازی است که به موازات ساحل خلیج فارس کشیده واقلیم گرم وسوزائی را به وجود آورده‌است. آبها در این نواحی کم وشور هستند و رودخانه? «لارستان» که در طول خود به نام‌های رودخانه «شور گله دار» و «شور هنگ» و غیره نامیده می‌شود، در امتداد جنوب غربی لار جریان دارد.
که منطقهُ لارستان پیش از اسلام، به دلیل وجود آتشکدهُ کاریان و نیز عبور جاده‌های کاروانی مسیر سیراف از نواحی شمالی آن، دارای اهمیت خاصی بوده‌است و همین امر باعث شده تا در اوایل دورهُ اشکانیان مراکز شهری مختلفی به وجود آید ؛ که از آن جمله می‌توان شهرهای لار ، اشکنان ، خنج ، کاریان و فرشته جان را نام برد.
از جمله بناهای تاریخی پیش از اسلام در لارستان آتشکدهُ کاریان، قلعه اژدها پیکر در لار، آتشکدهُ محلچه در بین راه اصلی لار به شیراز ، قلعه سفید خنج ،قلعه فرشته جان، قلعه ایلود ، کاروان سراهای واقع در بین جاده خنج، قلعه ایلود ، کاروان سراهای واقع در بین جاده خنج، قلعه جبرئیل در بنارویه، قلعه کیقباد در جویم، و آثار و بقایای جاده باستانی عصر ساسانی بین جویم و جهرم و بین فال به سیراف و فیروزآباد به خنج و خنج به کاریان را می‌توان ذکر کرد.
شخصیتها:
سید عبدالحسین لاری از روحانیون تراز اول نجف و از شاگردان آیت الله میرزای شیرازی بود که بنا به دعوت مردم و توصیه میرزای شیرازی از نجف به لار هجرت نمود. از فرزندان او می‌توان به آیت الله سید عبدالمحمد و آیت الله سید علی اصغر اشاره نمود. بعد از فوت پدر و تبعید فرزند ارشد او (آیت الله سید عبدالمحمد) به شیراز زمام اداره امور مردم در اختیار آیت الله سید علی اصغر لاری قرار گرفت. ایشان از سال ???? تا ???? در این شهر به فعالیت پرداخت. هم اکنون نیز برادرزاده او، آیت الله سید عبدالعلی آیت اللهی در این منطقه به عنوان مرجع حضور دارد. همچنین آیت الله شیخ باقر نخبه و برادر مرحومش از فقهای باکمالات این شهرستان به شمار می‌آیند.